lördag 16 juni 2007

Mina ljusstakar




Idag skall jag ha mina arbetskamrater här hemma för lite buffé, så dagen går i städningens tecken. Jag vill ju att mitt hem skall visas från den bästa sidan..haha..
Så det blir nog lite dammning och putsning både här och där, jag tänkte duka upp buffén på altan så jag lägger nog in en bild på en försommardukning senare a´la min version.
Men nu tänkte jag visa mina vackra ljusstakar, jag är lite historie intresserad och då menar jag av släktens historia kopplingar till olika saker, jag tror jag skall spinna vidare på min mammas släktforskning när jag blir pensionär, på min pappas sida är de nog nästan färdiga långt ner till hedenhös...haha..Nog om detta, dessa ljusstakar har jag fått i 40-års present (ja usch så gammal man är) av min faster och farbror i Västervik. De kommer från Bersbo som ligger mellan Åtvidaberg och Björksäter i Östergötlands län. Det är ett litet gruvsamhälle där de producerade kopparmalm, samhället härstammar från 1500-talet. Ljusstakarna heter så fint som Katarina, så passande eller hur?! Jag har dock piffat till dem lite med ett band och pärlkors så de blir my style...
Min koppling till Bersbo, är att min pappas mormor och morfar bott där samt att han själv varit springpojke på Bruket....så denna present är jag så otroligt glad över för historian bakom eller snarare tillhörande dessa vackra ljusstakar. Nej, nu lägger jag ner historie lektionen och går ut i denna vackra dag...över och ut...//katarina

5 kommentarer:

Poppins sa...

Vilken intressant läsning! Kul med släktklenoder, det ger en särskild glans åt sakerna.

Nina sa...

vilka vackra ljusstakar; hoppas bjudningen blev en fullträff !

Kathys Home sa...

Ja eller hur poppins, det blir ju så mycket mer av ägodelen då tycker jag. Kul att du tittade in, nu skall jag titta in på din blogg..hejhej..

Kathys Home sa...

Jo, loppan det blev en trevlig bjudning med god mat och dricka. Alla tjejerna var jättenöjda å de berömde mitt hem, så det var jättekul. Jag återkommer med bild från min dukning lite senare idag.

Anonym sa...

Hi Nina, this is Pia..it was great to see my Farmor's picture!